SPINNING

SPINNING BIJ CLUB PELLIKAAN GOIRLE

Het Engelse werkwoord “to spin” betekent heel snel ronddraaien; de sport “spinning” houdt dan ook in, dat uw benen heel wat omwentelingen maken op een speciale hometrainerachtige fiets. U fietst een programma, staand of zittend, op muziek. Dit heeft tot gevolg, dat u een goed variërende workout krijgt, die voor iedereen geschikt is. Zo zijn er mensen die het doen om de conditie op peil te houden en anderen die het doen om af te vallen.

WAT DOET U TIJDENS EEN SPINNING LES?

U fietst een vast programma op muziek, met allerlei afwisseling in activiteiten, snelheden en weerstanden: een heuvel beklimmen, een vlakke weg, sprinten, enzovoort. Daardoor belast u uw spieren, uw hart en longen op verschillende manieren en dat levert een goede conditietraining, krachttraining en weerstandstraining op. Net als van andere conditiesporten wordt uw hart er sterker van, krijgt u meer longinhoud, is het goed voor de doorbloeding van uw spieren, pezen en aanhechtingen en krijgt u meer kracht in met name uw onderlichaam. Hieronder ziet u een voorbeeld van het programma van een spinningles bij Club Pellikaan: 

  • De les begint met een warming-up: op tempo infietsen met een lichte weerstand.
  • Tijdens het tweede nummer (les staat op muziek) zal de weerstand toenemen en het tempo omlaag gaan, maar uw hartslag gaat naar 70 – 80% van het maximale. 
  • Vanaf het derde nummer, circa 10 minuten, gaat u op maximaal hartslagniveau, door heel hard te fietsen met lichte weerstand of langzaam met een hoge weerstand (vergelijkbaar met klimmen in de bergen). 
  • Een spinningles duurt meestal drie kwartier tot een uur en eindigt met een cooling-down tijdens de laatste muzieknummers.

VOOR WIE IS SPINNING ZINVOL?

Spinning bij Club Pellikaan is een prima workout voor iedereen op elk niveau en een goed alternatief voor wielrenners, mountainbikers en hardlopers in de koude en donkere wintermaanden. Het fietsen op muziek is opzwepend, waardoor u uw grenzen verlegt en echt merkbaar bouwt aan een betere conditie!

WAT ZIJN DE VOORDELEN VAN SPINNING?

  • Goede krachttraining.
  • Goede conditietraining.
  • Goede weerstandtraining.
  • Hart wordt sterker. 
  • Longen worden sterker. 
  • Betere doorbloeding.

WANNEER ZIE IK RESULTAAT VAN SPINNING?

Vanaf één les in de week merkt u al het verschil, maar voor optimaal resultaat adviseren wij minimaal twee maal per week een les bij Club Pellikaan Goirle te volgen.

WAT HEB IK NODIG VOOR EEN SPINNING LES?

  • Comfortabele sportkleding
  • Sportschoenen
  • Flesje water of bidon
  • Handdoek