5 grootste fabels over vet verliezen

Afvallen is toch wel de meest gehoorde reden van mensen die sporten. Door alle (online) tips zie je soms door de bomen het bos niet meer. Daarom delen we in deze blog vijf fabels zodat je je hier niet meer druk over hoeft te maken.

Fabel 1: Alles wat je na 20.00 uur eet maakt je dikker 

Veel mensen beweren dat je ’s avonds beter niet kunt eten. De reden zou zijn dat je die gegeten calorieën niet meer verbrand en je daardoor dus aan zou kunnen komen. Maar niks is minder waar (ja, dit is goed nieuws). Van eten in de avond word je niet dik. Het maakt niet uit op welk moment van de dag je eet of drinkt. Het gaat erom hoeveel calorieën je in totaal op een dag binnenkrijgt. Met als uitzondering dat het natuurlijk niet handig is om ’s nachts maaltijden te eten. Je lichaam staat s' nachts namelijk in ruststand. Daarom verbrand je ook maar weinig in de late (of vroege) uren. Het belangrijkste is dat je kijkt of je calorieën op de dag in balans zijn. Een goede verdeling van koolhydraten, eiwitten en vetten. 

Fabel 2: Geen tussendoortjes

Ook dit is een fabel. Tussendoortjes zorgen er juist voor dat je tijdens de hoofdmaaltijden minder eet. Je krijgt je calorieën meer verdeeld over de dag binnen. Natuurlijk kies je dan wel voor een gezond tussendoortje ;-). Maak bijvoorbeeld zelf tussendoortjes. Hierdoor weet je precies welke ingrediënten erin zitten. Geen zin om in de keuken te staan? Kies makkelijke tussendoortjes zoals stukjes wortels, tomaat en komkommer. Mis je iets extra’s? Je kunt de groenten ook dippen in een gezonde sausje zoals hummus. Of neem ongezouten noten voor een knapperige bite. Meer een zoetekauw? Kies dan voor dadels, bananenbrood of chocolade met 80% cacao. 

Fitnessmanager Wouter: “Door HIIT trainingen gaat je hartslag pieken en bereik je een bepaalde vetverbrandingszone die zelfs tot 72 uur na de workout nog vet verbrandt."

Fabel 3: Koolhydraten maken je dik

Koolhydraten bevatten veel belangrijke vitamines, mineralen en vezels. Sterker nog, deze zijn onmisbaar in onze voeding. Maar dan wel de juiste koolhydraten. Kies bijvoorbeeld voor volkoren rijst, quinoa, spelt of volkoren pasta. Belangrijk voor je energie, hersenen en rode bloedcellen. Op de dagen dat je gaat sporten kun je het beste koolhydraatrijk eten. Omdat je dan de juiste energie nodig hebt tijdens een training. Heb je een rustdag? Dan kan je overwegen om minder koolhydraten te nemen.

Fabel 4: Als je vegetarisch eet, val je af. 

Om maar gelijk te beginnen: vegetarisch eten betekent niet direct dat je afvalt. Mensen die overstappen naar een vegetarisch voedingspatroon, kunnen in het begin een aantal kilo kwijtraken omdat zij ineens minder vet (lees: vlees) eten en meer vezels binnen krijgen. Door alle vezels krijg je ook een vol gevoel, waardoor je dus niet alleen minder vet, maar sowieso minder eet. Als vegetariër kun je ook veel voedingvervangers kiezen die veel vet bevatten. Dus wil je afvallen, dan zal een vegetarisch menu je niet per se op weg helpen.

Fabel 5: Alleen met cardiotrainingen verlies je kilo’s 

Nee hoor, we hebben niet voor niets zoveel krachthonken gebouwd. Natuurlijk verlies je wel gewicht met cardiotrainingen, maar juist door de combinatie van kracht & cardio bereik je het meeste. Landelijk fitnessmanager Wouter: “Daarom bieden we ook trainingen zoals HIIT (High Intensity Interval Training) aan, waarbij je zowel cardio- als krachtoefeningen doet. Door die combinatie gaat je hartslag pieken en bereik je een bepaalde vetverbrandingszone die zelfs tot 72 uur na de workout nog vet verbrandt."

Nog geen lid, maar wel benieuwd of sporten bij Club Pellikaan iets voor jou is? Vraag een proefles aan.