Afvallen: wat je niet moet doen

Zondag 31 maart zijn we gestart met de 100 Days Summer Challenge: gemiddeld 3x per week sporten in 100 dagen. Leden kozen als doel afvallen of krachttraining. In dit blog duiken we in de wereld van afvallen, want wat moet je nou juist wel doen?

Simpel as that

We kunnen er lang of kort over praten: om af te vallen moet je gewoon meer calorieën verbranden dan je binnenkrijgt. Een handige tool om bij te houden hoeveel calorieën je eet op een dag, is de app ‘Food’. Je kiest een voedingsplan en ziet direct hoeveel calorieën je per dag mag eten. Al je eetmomenten voeg je toe, wat ervoor zorgt dat je bewuster keuzes maakt. Deze app is gekoppeld is aan de Virtuagym app, dus voeg je een sportmoment toe, dan mag je ook weer iets meer eten. Ga niet onder deze caloriebehoefte zitten of jezelf uithongeren: je zal merken dat je te weinig brandstof hebt om je training goed uit te voeren en je grijpt sneller naar een (ongezonde) snack.

Simpel as that

Uit je pannetje

Gezond eten wordt vaak gekoppeld aan ingewikkelde recepten. Dat hoeft niet! Gian Philipsen, diëtiste op de club in Maastricht, deelt tijdens de challenge makkelijker gezonde én vegetarische recepten. 

Chili

Benodigdheden voor 1 persoon
½ ui, gesnipperd, 1/2 rode peper, 2 teentjes knoflook: geperst, 1 tl komijnpoeder, 0,5 tl kaneel, 0,5 el paprikapoeder, 200 ml gezeefde tomaten, 1/4 flespompoen: in blokjes, 1/2 paprika, 200 gram kidneybonen uit blik en uitgelekt, 50 gram rode linzen: gedroogd, Koriander, 100 ml milde kwark

Voedingswaarde
510 kcal
2,4 gram vet
38 gram eiwit 
71 gram koolhydraten
27 gram vezels 

Chili

Bereidingswijze

Verhit de olie in een grote pan. Hierin de ui en rode peper fruiten. Na 2 minuten de knoflook toevoegen. Nog 1 minuut doorfruiten. De komijn en kaneel toevoegen. Hierna de paprika en pompoen toevoegen. 3 minuten bakken. Voeg de gezeefde tomaten, de linzen en 125ml water toe. Laat dit 20 minuten pruttelen. Voeg de kidneybonen toe. Voeg wat zout en peper toe, indien gewenst. Nog 10 a 15 minuten doorlaten koken. Serveer met de kwark en bestrooi met koriander

Tip van Gian

'Take all the fiber! Vezels zijn erg belangrijk, ook zeker wanneer je wilt afvallen. Ze zorgen ervoor dat je langer voldaan bent en dat je bloedsuikerspiegel niet te heftig schommelt. Landelijk wordt aanbevolen minimaal 12gram vezels per 1000 kcal te eten.'

Meer weten of een afspraak maken met Gian uit Maastricht? Bekijk de website van haar praktijk Colourfoods hier.

Tip van Gian

Shake it baby

Wouter Smit, a.k.a. Ome Wutru, maakt iedere 4 weken nieuwe trainingsschema’s gericht op afvallen: 'De oefeningen in dit schema worden op hoge intensiteit uitgevoerd en bevatten veel herhalingen. Door de intervallen is de vetverbranding hoog.' Tip: vul je workout na afloop aan met een shake uit The Coffee Club. 

Eiwitshakes alleen voor krachtpatsers? Echt niet! Lees hier de drie redenen waarom een eiwitshake niet alleen voor bodybuilders is.