Deze ‘gezonde’ voeding is helemaal niet zo gezond

Twee keer in de week sporten, gezond eten en ‘s avonds laat niet meer snoepen. Man, jij bent goed bezig! Toch? Dat kan nog wel eens tegenvallen. Veel ‘gezonde’ voeding is stiekem helemaal niet zo gezond. Wij zetten ze voor je op een rijtje.

Cruesli en muesli

Veel mensen eten cruesli als ontbijt. Dit lijkt misschien gezond door alle zaden en noten, maar dit is het niet. Lizzy, gewichtsconsulent op onze club in Amersfoort: “Cruesli is de knapperige variant van muesli, gebakken met boter of ander vet. Vrijwel altijd wordt hier honing, suiker en/of andere suikervervangers aan toegevoegd. Niet heel healthy dus! Veel mensen stappen dan ook over op muesli. Toch zijn de meeste muesli’s in de schappen vaak geen betere optie. Ook hier wordt een hoop extra suiker aan toegevoegd.” Wel die extra bite in je yoghurt? Maak het zelf! Koop bijvoorbeeld rauwe noten, havervlokken, zonnebloempitten, lijnzaad, rozijnen en kokosreepjes. Meng dit door elkaar en voila; je eigen écht gezonde muesli!

Maaltijdsalades

Je wilt een gezonde lunch, maar hebt niet zoveel tijd om zelf een salade te maken. Dan is een voorverpakte maaltijdsalade een goed alternatief, toch? Mis! Lizzy legt uit: “Groente, sla, kip, aardappels en pasta zijn hartstikke gezond, maar dit is niet het enige wat aan de salades wordt toegevoegd. Zout, suikers en smaakstoffen zorgen er al snel voor dat je snelle maaltijd meer dan de aanbevolen 500 tot 700 calorieën bevat, vergelijkbaar met een pizza.” Probeer je af te vallen? Dan is dit al bijna de helft van het aanbevolen aantal calorieën per dag. De oplossing? Toch even de handen uit de mouwen. Doe dit de avond van tevoren, of bereid het zelfs voor de rest van de week.

Vruchtensap 

Drink jij vruchtensap voor de vitamines? Not anymore. Het verleidelijke verse fruit op de verpakking wekt misschien de indruk dat het valt in de categorie gezond, maar niets is minder waar. Lizzy: “Naast fruitsuikers, wordt er vaak een hoop extra suiker aan toegevoegd. Daarnaast gaat het gezondste van een stuk fruit - de vezels - verloren bij het uitpersen van de sap. Stiekem drink je dus grotendeels water, een paar verloren vitamines en een berg suiker. Het gevolg? Schommelingen van je bloedsuikerspiegel en snack attacks.” Oei! Maar, wees niet helemaal ontmoedigd. Homemade smoothies blijven awesome!


Ontbijtkoek

Ontbijtkoek, het gezonde tussendoortje. Zo is het ons van jongs af aan geleerd, niet waar? Lizzy: “Natuurlijk is zo’n snelle jelle een bewustere keuze in vergelijking met andere koeken, maar pas wel op. Een flinke plak ontbijtkoek staat al snel gelijk aan twee boterhammen. Wees dus niet te enthousiast, en snij geen (te) dikke plakken. Zo blijft het gezond.”

Havermout, kaas en avocado

Heh? Dit zijn toch allemaal natuurlijke, gezonde producten? Ja, dat klopt ook. Maar er zitten wel wat haken en ogen aan. Lizzy: “Havermout scoort als voedingsmiddel een stuk beter dan andere granen, maar het is wel goed opletten. Er zit namelijk een groot verschil tussen kant-en-klare havermout, die vol suikers zit en slechts de helft van de oorspronkelijke vezels bevat, en pure havermout. Kaas bevat veel belangrijke voedingsstoffen, maar zit ook vol verzadigd vet en zout. En avocado? Dat is een gezonde calorieënbom. Een avocado is een geweldige bron van vezels, vitamine E en kalium, maar bevat ook ruim 250 calorieën en 21 gram vet.” 

Ontdek je een rode draad? Zoals met bijna alle goede dingen des levens, geldt voor havermout, kaas en avocado helaas ook: geniet met mate. Ga voor max. een halve avocado per dag, kies voor kaas met minder zout (10+, 20+ of 30+) en let goed op de soort havermout.

Wil je graag meer weten over voeding of wil je voedingsadvies op maat? Maak een afspraak met gewichtsconsulent en gezondheidscoach Lizzy van FitbyLiz. Ook voor niet-leden. Lid op een andere club? Kijk hier voor alle diëtisten en gewichtsconsulenten van het Medical Health Clinic.