Lid worden

Dit is wat zwemmen met je lichaam doet

Tijdens de zomervakantie fit blijven? Ga zwemmen! Dit werkt niet alleen ontspannend, het is ook nog eens heel goed voor je lichaam en gezondheid. Om de volgende redenen is het de beste workout voor jou.

Zwemmen en afvallen

Met zwemmen kan je afvallen. Zwemmen is een cardiotraining, en met cardio verbrand je vet. Afhankelijk van de intensiteit van je training gaat het om circa 500 tot 750 calorieën per uur. Dit is dus ook nog eens behoorlijk veel voor een sport waar je relatief helemaal niet zo vermoeid van raakt. De reden? Tijdens het zwemmen spreek je veel verschillende spiergroepen aan. Dit zorgt voor een hoge verbranding.

Zwemmen en conditie

Denk jij dat baantjes trekken niks doet voor je conditie? Think again! Tijdens een paar baantjes schoolslag vraag je flink wat van je longen. Je vergroot hiermee je longinhoud en verbetert je conditie. Ook gaat de gezondheid van je hart en bloedvaten erop vooruit. Doordat je onregelmatig ademhaalt tijdens het zwemmen leert je lichaam efficiënter om te gaan met zuurstof, aangezien er minder van door je lichaam wordt gepompt. Ditzelfde geldt voor het rondpompen van bloed, wat een positief effect heeft op de doorbloeding in je hele lichaam.

Fullbody workout

Zwemmen is méér dan alleen een conditietraining. Het is alles behalve een beetje ‘dobberen’. Water is 800% compacter dan lucht, waardoor zwemmen valt onder weerstandstraining. In tegenstelling tot bijvoorbeeld fietsen of hardlopen - waarmee je vooral je benen traint - is zwemmen een echte fullbody workout. Je ontwikkelt en versterkt je schouder- en armspieren, terwijl je tegelijkertijd je core moet aanspannen om horizontaal in het water te liggen. Je lichaam wordt ‘gedragen’ door het water, waardoor je alle spieren evenwichtig traint én je minder kans hebt op blessures.

Zwemmen en ontspanning

Voor mensen die in het dagelijks leven veel stress ervaren is zwemmen ideaal. Al na een kwartier in het water ontspannen je spieren. Je lichaam maakt, net als bij andere lichamelijke activiteiten, het stofje endorfine aan. Dit zorgt ervoor dat je je gelukkig en blij voelt. Daarnaast is zwemmen ook nog eens goed voor het verminderen van stress.  Het People’s Journal of Scientific Research claimt dat zwemmen vergelijkbaar is aan yoga als het gaat om het verminderen van angsten gedurende een periode van twaalf weken. Slechte bui of veel stress? Neem een duik!

Hoe haal je er alles uit? 

Zwemmen is een ontzettend gezonde sport. Maar hoe maak je er optimaal gebruik van? Heel simpel: zorg dat je het met enige regelmaat doet. Om de paar weken een uurtje schoolslag is niet voldoende. Plan één of twee vaste afspraken in je agenda en je kan er niet meer onderuit. Heb je geen zin om alleen te gaan? Spreek af met een vriend of vriendin of doe mee met een van onze lessen in ons zwembad (niet in Almere). 

Klaar voor een workout in het water of ontspanning in het bubbelbad? Word lid!