Een zomer zonder rugpijn

Ga je deze zomer backpacken, maak je een roadtrip, dans je op festivals of lig je juist urenlang op het strand? Wij vroegen de beste tips aan Medifit Fysiotherapie om deze zomer pijnvrij door te komen!

Voorkomen is beter dan…

Om te zorgen dat je deze zomer alles aankan, kun je je rug van tevoren trainen. Goede oefeningen hiervoor zijn planken of een bruggetje maken. Groepslessen zoals CXWORX, Pilates of Bodypump bevatten veel oefeningen voor je rug. Daarnaast helpt een fitcoach je graag met specifieke oefeningen voor je rug, vraag hier gerust naar.

Voorkomen is beter dan…

Change baby

De belangrijkste tip voor de lage rug tijdens het liggen of zitten is: wissel goed af. Wissel op het strand af tussen op je buik, rug of zij liggen of zitten op je handdoek. Het zand is best een harde ondergrond dus neem bijvoorbeeld een kussen, strandstoel of strandbedje mee om het comfortabeler te maken. Toch brak wakker geworden na je siësta? Maak dan een wandeling om je rug los te maken of maak gebruik van de oefeningen die je later leest in dit blog.

Hang in there

Wanneer je een lange autorit maakt is het lastiger om van houding te wisselen. Zorg daarom voor een goede houding achter het stuur en neem regelmatig pauze om zowel je benen als rug te rekken en strekken. Probeer tijdens het rijden actief te zitten: ga niet hangen maar gebruik je spieren om goed rechtop te zitten.

Hang in there

Toch last gekregen?

Lees je dit blog te laat of heb je ondanks de tips toch last gekregen? Dan kan deze oefening je helpen: ga op je rug liggen, trek je knieën om en om naar je borst en houd dit 10 seconden vast. Herhaal dit 3 keer per kant. Ontspan daarna je rug door met opgetrokken knieën op je rug te liggen en rustig heen en weer te wiegen. Doe dit 3 keer 30 seconden. Een leuker alternatief? Neem een duik in het zwembad: met zwemmen gebruik je je hele lichaam en dus ook je rug. Fijne vakantie!

Teaser

Houd de pijn aan?

Maak een afspraak met Medifit