Lid worden

Fit in 13 minuten: kan dat?

Vind jij het lastig om tijd te maken om te sporten? Dan hebben we goed nieuws! Volgens wetenschappers haal je in 13 minuten net zoveel uit je workout dan wanneer je veertig - of zelfs zeventig (!) - minuten aan het zwoegen bent.

‘Ik heb geen tijd’ is niet langer meer een excuus

Naast werk, afspreken met vrienden en familie, het huishouden en quality time voor onszelf vinden we het vaak lastig om ook nog te gaan sporten. Toch is tijd niet langer meer een excuus. Volgens onderzoek van het National Institutes of Health hoeft de ideale workout namelijk helemaal niet lang te duren. Wetenschappers deelden een groep van 34 mannen op in drie verschillende sport routines. Iedere groep deed drie keer per week, acht weken lang, dezelfde zeven oefeningen. Alleen de duur van de workout verschilde. Groep 1 deed de oefeningen één keer (13 min), groep 2 drie keer (40 min) en groep 3 herhaalde de oefeningen maar liefst vijf keer (70 min). 

Het resultaat

Na acht weken waren de resultaten opmerkelijk: de eerste groep, die elke training maar 13 minuten bewoog, haalde een even grote toename aan kracht en uithoudingsvermogen als de andere twee groepen, die zich veel langer in het zweet werkten.


Kan het echt?

Dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn, niet? Er zijn ook wel wat kleine lettertjes. Zo blijkt dat de spiermassa bij de mannen die meerdere sets deden, vele malen groter was dan van de mannen uit de 13-minuten groep. Hoe dat zit? Brad Schoenfeld, een van de wetenschappers, vertelt: ‘Spierkracht staat niet gelijk aan de vergroting van de spier’. Ook geeft hij aan ‘Om spierkracht te creëren moet je binnen de 13 minuten all-in gaan’. Het moet voelen alsof je onmogelijk nog een workout kan uitvoeren zonder pauze.

Conclusie

Om nu direct je hele sportschema om te gooien is misschien wat enthousiast, maar we kunnen wel concluderen dat korte, intensieve workouts een goede manier zijn om in shape te komen. Proberen? Op alle clubs geven we diverse High Intensity Interval Trainingen (HIIT), zoals bijvoorbeeld High 5, of virtueel SPRINT of GRIT Strength. Tijdens een HIIT training ga je tot het uiterste. Maximale intensiteit wordt afgewisseld met korte rustmomenten. Door het Afterburn-effect blijf je tot uren na de training vet verbranden.

Benieuwd naar het volledige aanbod? Bekijk het rooster van jouw club of vraag het aan een van de fitcoaches. Nog niet lid van de club? Kom langs voor een rondleiding en een vrijblijvend advies.