Geen trek? Lees deze tips!

De zomer begon al vroeg dit jaar! Merk je dat je minder eetlust hebt tijdens deze warme dagen? We vertellen je hoe dit komt en wat je het beste kunt eten inclusief een heerlijk recept van onze diëtist!

Waarom heb ik geen trek?

Wanneer je iets eet, moet je lichaam dit verwerken. Deze spijsvertering wekt veel warmte op in je lichaam. Vooral voor de verwerking van eiwitten, zoals vlees, kaas en vis, moet je lichaam flink aan de slag. Daarom voelt het vaak beter om kleine en lichte porties te eten wanneer het buiten warm is. Daarnaast heeft je lichaam energie nodig om een gezonde temperatuur te houden. In de winter halen we deze energie uit stevige voeding. In de zomer hoeven we (ons) niet warm te stoken en hebben we dit niet of minder nodig.

Waarom heb ik geen trek?

Maar ik moet toch iets eten?

Klopt! Om te zorgen dat je spijsvertering geen overuren maakt, kun je dus het beste kleine en lichte maaltijden eten. Heb je vaak last van een opgeblazen gevoel? Het kan zijn dat je door de warmte meer vocht vasthoudt. Kies er dan voor om minder koolhydraten te eten, zodat je opgeblazen buik verdwijnt. Zorg er tevens voor dat je voldoende drinkt, je lichaam heeft namelijk vooral vocht nodig met de hitte. Drink bij je glaasje wijn of bier dus altijd voldoende water.

Hot summer

Gian, diëtiste op de club in Maastricht, deelt met ons haar recept van de Buddha Bowl. Zo’n bowl bestaat meestal uit een koolhydraatbron, eiwitbron en nutrient bom. Met de invulling hiervan kun je eindeloos variëren. Je kunt het dus zo licht maken als je wil én het is perfect om je restjes mee op te maken!

Hot summer

Recept Buddha Bowl

Benodigdheden voor 1 persoon: 50 gram edamame bonen, 100 gram tofu, 30 ml hoisin saus, 3 grote stengels paksoi gesneden in kleine reepjes, 150 gram geraspte bloemkool (bloemkoolrijst),  1/2 tl zwart sesamzaad, 1/2 avocado in blokjes, 50 gram geraspte wortels, 1 geperst teentje knoflook, 2 tl currypoeder, 1 tl chilivlokken, 1 gesnipperd lente-uitje, peper en zout

Bereidingswijze
1. Knijp de tofu voorzichtig uit en leg deze tussen een schone handdoek. Druk deze voorzichtig aan, zodat het overtollig vocht uit de tofu komt. Wanneer de tofu wat droger is, snij je deze in kleine blokjes.
2. Zet een pan op het vuur en bak hier tofu in. De truc is om de tofu redelijk lang op dezelfde manier in de pan te laten liggen. Draai deze niet te vaak om, maar wacht totdat deze goed gekleurd is en draai hem dan pas om.
3. Wanneer de tofu er goudkleurig uit begint te zien, doe je er 20 ml hoisin saus en een lente-uitje bij. Laat dit kort bakken, je zult zien dat de saus karameliseert. Haal de tofu uit de pan en zet deze even apart.
4. In diezelfde pan doe je nu een klein beetje water bij de sausrestjes en zet deze terug op het vuur. Wanneer de pan warm is, doe je de paksoi, knoflook en wat peper en zout in de pan. Roerbak dit geheel. Zodra de paksoi beetgaar is, voeg je de overige 10 ml hoisinsaus toe. Laat dit eventjes bakken en zet dan ook dit in een bakje opzij.
5. Neem opnieuw dezelfde pan. Doe hier de geraspte bloemkool in en brengen deze op smaak met de currypoeder, chilivlokken en wat peper en zout. Wanneer dit goed warm is, kan ook dit van het vuur.
6. Doe nu alles in een leuke kom en bestrooi het geheel met zwart sesamzaad. Enjoy!

Teaser

Meer weten, leren of advies?

Maak een afspraak met Gian!