Geen winterdip? Lees deze 5 tips!

Het is weer zover: het is donker als we opstaan en donker als we thuiskomen. Hét moment waarop je beseft dat de warmste zomer sinds tijden nu echt voorbij is en de winterdip er wel eens extra hard in zou kunnen slaan. Lees daarom deze 5 tips!

1. Vermijd blauw licht

Door het verzetten van de klok kan je biologische klok uit balans zijn. Je voelt je hierdoor moe en minder fit, dus heb je je slaap hard nodig. Ook blauw licht heeft invloed op je biologische klok. We vroegen Maggie, personal trainer en coach op de club in Amersfoort, what to do: “Ga op tijd naar bed en leg je mobiele telefoon ruim 30 minuten voordat je gaat slapen weg, buiten de slaapkamer. Wanneer je ‘s avonds achter de computer zit, tv kijkt of op je telefoon zit, krijgt je biologische klok namelijk een signaal dat het dag is. Hierdoor wordt de aanmaak van melatonine (slaaphormoon) onderdrukt, waardoor je uiteindelijk later en dus korter slaapt.”  

2. Blijf bewegen

Bewegen blijft een wondermiddel en het zal je dan ook niet verbazen dat ‘ie in dit lijstje staat. Maar hoe kom je dan in beweging? Wendy, fitcoach in Breda, geeft tips: “Doe in het weekend je weekboodschappen (p.s. ga niet met honger naar de supermarkt!) en plan je sportmomenten voor de hele week in. Probeer die sportmomenten aan je werk vast te plakken. Sta een uurtje eerder op en ga voor je werk of direct na je werk, zodat je daarna heerlijk op de bank kunt ploffen. Tot slot: blijf realistisch en pak ook je rust. Rust kan zelfs bijdragen aan betere trainingsresultaten!”

3. Pas je tempo aan

Ben je niet vooruit te branden? Niet erg! Verwijt jezelf niets, maar pas je tempo aan en gun jezelf extra tijd voor alles wat je doet. Stop ook met multitasken: diverse onderzoeken wijzen uit dat dit allesbehalve efficiënt is. Doe dus daarom alles met aandacht. Een mooie methode om dit te oefenen is meditatie of yoga. Tip van yogadocent Bianca uit Breda: “Probeer in de winterperiode eens Yin Yoga of Yoga Nidra. Beide vormen zorgen ervoor dat je meer naar binnen keert. Bij Yin Yoga worden houdingen langer vastgehouden zodat je spanningen kunt loslaten en Yoga Nidra wordt ook wel slaapyoga genoemd. Op een matje met een dekentje word je door de docent begeleidt naar een diepe ontspanning waarbij je lichaam slaapt maar je geest helder en alert is.”

4. Let op je voeding

We vroegen Lizzy Giesen, voedingscoach bij Fit by Liz in Amersfoort, hoe we ons met voeding beter kunnen voelen. “Omdat je in de wintermaanden minder zonlicht tot je neemt, maakt je lichaam minder vitamine D aan. Daarom is het belangrijk dat je voldoende vitamine D binnenkrijgt via vette vis zoals haring, zalm of makreel of ei. Ook magnesium kan helpen om je minder vermoeid en prikkelbaar te voelen. Eet voldoende bladgroenten, broccoli, peulvruchten, ongezouten noten en bananen. Probeer daarnaast gezonde koolhydraten te eten, zodat je geen last hebt van suikerpieken. Opties zijn haver, zilvervliesrijst, peulvruchten, volkorenbrood en volkorenpasta.

5. Zorg voor voldoende licht

Heel belangrijk als middel tegen de winterdip: licht! Je depri humeur wordt beïnvloed door verkeerd of te weinig licht op de plek waar je overdag het meeste bent. Omdat je weinig invloed hebt op je werkplek, is het een goede optie om je lunchpauze te gebruiken voor een lichtboost. Ga lekker naar buiten en wandel of fiets een stuk. ‘S avonds met plezier binnen zitten zonder dat je wegkwijnt op de bank? Zorg dat je huis er vrolijk uitziet door een witte muur in een leuke tint te verven, een veldboeket te kopen of gezellige kaarsen neer te zetten.

Teaser

Blijven bewegen?

Word member for 1 day!