Kantoorbaan? Zo voorkom je rugklachten!

Na een lange dag op kantoor last van je rug? Grote kans dat je te lang hebt gezeten. Rugklachten zijn één van de meest voorkomende redenen om thuis te blijven van werk. Hoe zorg je dat je minder last hebt? We vroegen het de fysiotherapeut.

"Maar liefst 92% van de rugklachten zijn aspecifiek. Dat betekent dat de oorzaak onbekend is.”

Zitten is het nieuwe roken

We zitten steeds vaker en langer. Heb je een kantoorbaan, dan kan het zomaar zijn dat je elf uur per dag op je billen zit. In de auto, achter je bureau, tijdens vergaderingen en daarna thuis voor de televisie. Dit zitgedrag veroorzaakt ziektes zoals Diabetes type 2 en hart- en vaatziekten, maar ook rugklachten. Iwona Kesling, fysiotherapeut bij FysioHolland: “Vaak wordt gedacht dat rugklachten door een verkeerde beweging komen, maar meestal is het een combinatie van factoren. Maar liefst 92% van de rugklachten zijn aspecifiek. Dat betekent dat de oorzaak onbekend is.”

Zo ontstaan rugklachten

Rugklachten ontstaan door een verstoorde balans tussen belasting en belastbaarheid. Oftewel: je vraagt meer van je lichaam dan dat het aan kan. Iwona: “Een verlaagde belastbaarheid ontstaat bijvoorbeeld door te weinig beweging, ongezonde voeding, te weinig slaap of veel stress. Wil je je rugklachten verminderen, dan is het goed om naar de kern van de oorzaak te kijken en deze aan te pakken. Daarnaast is het belangrijk om je houding op kantoor in de gaten te houden. Zorg dat je bureaustoel goed staat afgesteld, kruis je benen niet en zorg voor een actieve houding. Dat betekent dat je twee voeten op de grond zet en je rug recht houdt. Tot slot: sta regelmatig op om een stukje te lopen of werk vaker aan een stabureau.”


"Stress is één van de verborgen oorzaken van rugklachten."

Last op je schouders

Een deadline of belangrijke presentatie op werk? Grote kans dat dit op je rug slaat: “Stress is één van de verborgen oorzaken van rugklachten. Stress heeft natuurlijk ook een goede functie. Het helpt je om nét dat stapje extra te zetten en dingen voor elkaar te krijgen. Je kunt je beter concentreren. Hartstikke handig, maar het is daarna wel belangrijk om weer te ontstressen, anders kun je er rugklachten van krijgen of zelfs aankomen in gewicht. Zorg dus dat je na een drukke dag rust pakt met bijvoorbeeld een lekkere sportsessie, yogales of ga even de sauna in. En zorg dat je ook gedurende de werkdag voldoende ontspanning inplant: ga in je pauze even wandelen in de buitenlucht of kijk of je tijdens werktijd iets sportiefs kunt doen met je collega’s. Het zal helpen om je lekkerder in je lichaam én hoofd te voelen. Twee vliegen in één klap!”

Praktische tips

Regelmatig bewegen tijdens een werkdag kan dus helpen om je klachten te verminderen. Heb je een drukke dag en zit lopen er even niet in? Doe dan deze oefeningen achter je bureau:

  • Oprekken: Maak je rug bol en hol. Herhaal een aantal keer.
  • Strekken: Strek je regelmatig even helemaal uit en reik naar het plafond met je armen alsof je appels aan het plukken bent.
  • Roteren:  Roteer je romp van links naar rechts. Pak daarbij je stoel vast en kijk goed achter je.


Heb jij last van rugklachten en wordt het niet beter na deze tips? Kom dan langs bij de fysio’s van FysioHolland in Amersfoort, Almere, Maastricht, Tilburg en Apeldoorn of Medifit in Goirle en Breda. Nog niet lid en wil je beginnen met sporten? Kom langs voor een rondleiding.