Lid worden

Oververmoeid? Zo los je het op

Raak je om het minste geïrriteerd, kun je zomaar in huilen uitbarsten en droom je van een goede nachtrust? Grote kans dat je oververmoeid bent. Hoe los je dit op? Wij geven je tips!

Wat is oververmoeidheid?

Oververmoeid ontstaat door meerdere factoren. Er is geen officiële definitie, maar je bent constant moe, heel moe. Je wordt moe wakker en gaat moe naar bed. Je kan oververmoeid raken door slecht slapen, slechte voeding, te weinig beweging en je karakter. Karakter? Ja, zeker! Als jij van nature een perfectionist bent, kan je dat heel wat slapeloze nachten bezorgen. Een van de belangrijkste, maar ook de meest voorkomende factor is stress.

Hoe herken je dat je oververmoeid bent? 

Als je oververmoeid bent, merk je dat aan de volgende punten: 

  • Je bent sneller geprikkeld en emotioneel. 
  • Je valt moeilijk in slaap, ook al heb je weinig energie. Dit kan onder andere komen door piekeren, het gevoel van onrust of stress. 
  • Je droomt van totale rust. 
  • Je wilt niks meer ondernemen. Geen verplichtingen hebben.  
  • Je hebt last van lichamelijke klachten als spierpijn of hoofdpijn. 

Last van één van bovenstaande klachten? Dit betekent niet per definitie dat je oververmoeid bent. Twijfel je? Dan kan een bezoek aan de huisarts nooit kwaad. Oververmoeidheid kan namelijk leiden tot een burnout of je kan er overspannen van raken. Het is dus belangrijk om dit snel te herkennen en actie te ondernemen!

Zo los je het op

Rust • Het allerbelangrijkste is dat je rust neemt. Dit kun je doen door voldoende te slapen. Een gemiddeld persoon heeft ongeveer 8 uur slaap nodig. Als je niet makkelijk in slaap kunt komen is het handig om de 4-7-8 slaap truc te proberen. Ook door rustige activiteiten, zoals een lesje meditatie, kun je tot rust komen. 

Beweging • Door te bewegen bouw je conditie op. Ook zorg je ervoor dat je endorfine aanmaakt, waardoor je cortisolniveau daalt. Cortisol komt van cholesterol en komt vrij bij stress. Door meer te bewegen daalt dit en raak je dus minder gestresst. Probeer bijvoorbeeld eens een lesje yoga. Niet lid? Doe een proefles.

Eten • Door gezond te eten krijgt je lichaam de juiste voeding. Hans (PT'er van Get Flexible): "Een van de belangrijke voedingsstoffen die je binnen moet krijgen zijn eiwitten. De hormonen serotonine en melatonine zorgen ervoor dat jouw slaapritme en humeur constant blijft. Deze hormonen worden gemaakt uit aminozuren en die stof zit weer in eiwitten. Zorg er dus voor dat je genoeg eiwitten binnen krijgt." Wist je dat je eiwitten goed kan halen uit plantaardige producten? Wil je meer weten over plantaardige eiwitten? Lees hier meer.

Gedrag • Soms is het belangrijk om op een andere manier naar de wereld te kijken. Piekeren kan je erg moe maken. Probeer je gedachten tot rust te brengen en te leren relativeren. Leren hoe je dit doet? Neem een kijkje op SoChicken voor meer tips en tricks voor een mindful leven. 

Huisarts • Een bezoekje aan de huisarts kan nooit kwaad. Een huisarts kan de situatie vaak beter beoordelen. 

  

Wil je meer hulp bij het slapen? Évanie heeft verschillende slaaptherapieen die jou hierbij kunnen helpen. Évanie is te vinden op Club Pellikaan Breda. 

Tijdens Namasté November hebben we extra aandacht voor yoga en ontspanning. Bekijk hier programma hier.