Lid worden

Stressvrij je dag beginnen: zo doe je dat

Een dag zonder stress, dat is fijn. Én is Jiske, personal yogatrainer, op het lijf geschreven. Of je nou een grote liefde hebt voor de snooze-knop of meteen ‘aan’ staat zodra de wekker gaat, Jiske geeft je tips om bewust stressvrij je dag te beginnen.

Start je dag zonder prikkels

“Ben je gewend om meteen naar je telefoon of laptop te grijpen voor de eerste shots social media en mail? Al die prikkels zijn mogelijke bronnen van stress, en dat op het belangrijkste moment van de dag: tussen waken en wakker worden. Dat ene moment, dat momentje rust, die je hebt voor de rush van de dag daadwerkelijk begint. Denk nog niet aan de boodschappen die je moet doen, de kinderen die je naar oma moet brengen of een belangrijke meeting, maar sta nog even stil bij jezelf en de doelen die je hebt. ‘Wat wil ik bereiken?’ ‘Waar ben ik dankbaar voor?’. ‘Prime’ jezelf: leg de basis voor een succesvolle en vervullende dag. Laat je apparaten nog even met rust en richt de focus op wat voor jou belangrijk is. Vijf minuten is al voldoende, mits je het maar met aandacht doet." 

Zet de wekker eerder dan je gewend bent

“Negeer de snooze knop. Het geheim van een ontspannen ochtend is het hebben van regie over het begin van jouw dag. Het is verleidelijk om zo vaak mogelijk op de snooze knop te drukken, maar vermijd ‘m toch maar. Van uitstel komt niet alleen afstel, ook verstoort het je natuurlijke slaappatroon, wat je juist vermoeider maakt. Juist ‘s ochtends is het fijn om extra tijd in je planning te bouwen. Sta vijftien minuten of zelfs een half uurtje eerder op. Dit geeft je de kans om rustig te douchen, goed te ontbijten, de dag voor te bereiden of waar jij dan ook behoefte aan hebt om niet achter de feiten aan te lopen. Dare devil? Eindig je douche koud. Dit geeft je bloedsomloop een boost en zorgt ervoor dat je energie gaat stromen. De perfecte start van de dag.“

Mediteer en warm jezelf op

“Naast priming, is ook meditatie een goede manier om je dag te beginnen. Je bent niet alleen een stuk meer ontspannen, ook ben je creatiever én productiever. Meditatie niks voor jou? Ook je spieren en doorbloeding kunnen ‘s ochtends wel wat hulp gebruiken. Hierbij gaat het niet om zware ochtendgymnastiek, maar om rustige (stretch)bewegingen om je lichaam op te warmen en voor te bereiden op de dag. Een strech naar links, een stretch naar rechts, een stretch naar voren en een strech naar achter is eigenlijk al voldoende, maar meer mag natuurlijk ook. Maak bijvoorbeeld een wandeling terwijl de zon opkomt, rol je spieren los met een foamroller of doe een paar yoga oefeningen."

Een goede voorbereiding is het halve werk

“Als je ‘s avonds al het een en ander voorbereidt, scheelt dat je ‘s ochtends tijd én zorgen. Van het klaarmaken van je ontbijt (en misschien zelfs je gezonde lunch) tot het klaarleggen van je kleding, alles helpt mee om ‘s ochtends rustiger wakker te worden. Maak een to-do lijst om te voorkomen dat je ‘s nachts ligt te piekeren over wat je morgen allemaal moet doen, leg noodzakelijke items als sleutels op een vaste plek en bereid je ontbijt alvast voor. Dat laatste scheelt je niet alleen veel tijd, ook is het een stok achter de deur. Ontbijt is namelijk essentieel voor een goede start van de dag. Kies bijvoorbeeld voor een smoothie of overnight oats. Dit kun je gemakkelijk de avond van tevoren bereiden. Ga je primen? Dan helpt het ook om alvast een post-it met kernwoorden klaar te leggen. Plak deze op je wekker of telefoon. zodat je deze direct ziet en scherp bent op je doelen."

In contact komen met Jiske? Dat kan! Zaterdagochtend geeft Jiske zowel Power Yoga als Yin Yoga op Club Pellikaan Amersfoort. Daarnaast is zij beschikbaar als personal yogatrainer. Tijdens Namasté November hebben we extra aandacht voor yoga en ontspanning. Bekijk het programma hier of doe mee met een proefles.