Lid worden

Van multitasken naar mindful op werk

In de ochtend begin je aan een volle inbox en vlieg je van afspraak naar afspraak, terwijl je telefoon blijft rinkelen. ‘s Avonds heb je het idee dat je te weinig hebt gedaan en ga je met stress naar bed. Herkenbaar? Ga meer mindful aan het werk!

Meer werkdruk

Nederlanders voelen zich steeds meer opgejaagd op hun werk. Volgens een onderzoek van TNO heeft een kwart van de verzuimdagen te maken met psychische klachten, overspannenheid of een burn-out. Maar hoe breng je meer rustmomenten in je drukke (werk)dag en verminder je stress? Judith Kerssies is mindfulnesstrainer en geeft vijf tips!


Meer werkdruk

"Direct je mail en social media checken na het wakker worden is funest voor je ochtendritueel."

1. Zorg voor een ochtendritueel 

“Rustig wakker worden is niet snoozen, maar een eigen ritueel maken dat bij je past. Rek je uit en maak je lekker lang, net als de dieren in het dierenrijk. Of adem bewust drie keer in en uit. Ga hierbij je lichaam langs en wees je bewust van hoe je lijf voelt. Hoe ben je wakker geworden? Laat hierbij je telefoon achterwege. Direct je mail en social media checken na het wakker worden is funest voor je ochtendritueel.”


2. Één taak per keer

“We zijn tegenwoordig altijd bereikbaar: via telefoon, social media, e-mail. Al dat multitasken maakt je niet veel productiever. Kies daarom bewust wat je die dag wilt doen en zorg dat je die taak met aandacht doet. Dat betekent ook dat je soms je mailbox afsluit en telefoon op vliegtuigstand zet, zodat je niet wordt gestoord. Je kunt altijd later terugbellen. Komt er een taak tussendoor? Bedenk dan goed of je deze er nu bij kunt hebben. Durf nee te zeggen.”

"De lunch is een moment om op te laden voor de rest van de dag."

3. Wacht met aandacht

“Er zijn genoeg momenten op de dag dat je moet wachten. In de file, op de lift of wanneer je koffie haalt. Hoe sta je bij het kopieerapparaat? Word je gestresst omdat het niet opschiet? Of kan je even je schouders rustig optrekken en weer naar beneden laten zakken… Accepteer het moment en neem dit momentje voor jezelf. Maak even contact met je lichaam en doe een korte bodyscan, waarbij je bewust je lichaam voelt. Je moet toch wachten!”


4. Neem je pauzes

“Dit is een inkoppertje, maar wordt nog vaak genoeg vergeten. Het is erg belangrijk om regelmatig even pauze te nemen. Drink bewust een kopje koffie en laat alles even liggen. Neem de tijd om even met collega’s te kletsen. De lunch is een moment om op te laden voor de rest van de dag. Niet achter je computer eten, maar bewust eten. Proef wat je eet en geniet ervan. En het liefst nog even naar buiten gaan. Op deze manier laad je echt op!”

5. Geniet van je vrije tijd 

Eten koken na een lange dag: is dit voor jou een rustmoment of een stress moment? Het moet toch gebeuren, dus je kunt het net zo goed met aandacht en rust doen. Maak een lekkere en gezonde maaltijd en geniet daarna bewust van je eten. Heb aandacht voor de mensen die bij je aan tafel zitten. Luister naar elkaar. Er is tijd voor werken en er is tijd voor jezelf. Probeer je laptop niet meer open te slaan en sluit je dag af met een goede sportsessie of yogales. Dan is de kans dat je goed slaapt groter en ben je fit voor de volgende dag!”

Judith is gecertificeerd mindfulnesstrainer en werkzaam  bij Koninklijke Visio in Breda.Tijdens Namasté November hebben we extra aandacht voor yoga en ontspanning. Bekijk hier programma hier of doe mee met een proefles.