Lid worden

Waarom een eiwitshake niet alleen voor bodybuilders is

Eiwitshakes oftewel wheys zijn een ware trend. Dat is niet zo gek als je kijkt waar het allemaal wel niet goed voor is. En voor wie denkt dat dit powerdrankje alleen voor bodybuilders is, die heeft het mis.

Een eiwitshake kan een goede toevoeging zijn als je:

1. Boven de dertig jaar bent

Vanaf je dertigste neemt je spiermassa en spierkracht langzaam af. Dit heet ook wel: sarcopenie. Eén van de redenen hiervan is dat je lichaam minder efficiënt met eiwitten omgaat. Je hebt niet zozeer méér nodig, maar je lichaam slaat minder op. Een eiwitshake is een goed en makkelijk middel om je lichaam van extra eiwitten te voorzien. Met voldoende eiwitten voorkom je niet alleen sarcopenie, maar ook veel andere (ouderdoms)kwalen.

2. Vegetarisch, veganistisch of flexitarisch eet

Eiwitten zitten voornamelijk in dierlijke producten. Steeds meer mensen kiezen ervoor om minder dierlijke producten te eten. Het is dan belangrijk om je eiwitten ergens anders uit te halen, bijvoorbeeld uit noten, zaden en groenten. De kwaliteit van dit plantaardige eiwit ligt lager dan het dierlijke eiwit. Daarom hebben vegetariërs en veganisten meer eiwitten nodig dan anderen. Een vegan eiwitshake is perfect om je die extra’s te geven.

3. Een maatje minder wilt

Met veel beweging kom je ver, maar met de juiste voeding erbij kom je nóg verder. Sport je met als doel om af te vallen? Laat af en toe dat bord met pasta of een broodje pindakaas staan en vervang dit door een eiwitrijke shake. Uit meerdere onderzoeken blijkt namelijk dat je koolhydraten zo nu en dan beter kunt vervangen door eiwitten (skip het niet volledig, je hebt het wel nodig!). Eiwitten bevatten aminozuren. Dat stofje maakt je spieren niet alleen sterker en strakker, je verbrandt er ook nog eens makkelijker calorieën door. Nog een pluspuntje: een eiwitshake geeft je een verzadigd gevoel. Bye cravings!

Teaser

Benieuwd naar onze eiwitshakes?

Bekijk het menu