Lid worden

Waarom het niet lukt om op gewicht te blijven na een dieet

Afvallen. We willen het bijna allemaal wel of hebben het wel eens geprobeerd. Weken heb je keihard gewerkt om die overtollige kilo’s kwijt te raken en binnen de kortste keren zitten ze er weer aan. Hoe komt dit en wat kun je eraan doen?

Zorg ervoor dat je calorie inname lager is dan vóór het afvallen, maar hoger dan tijdens je dieet.

1. Vertraagt metabolisme

Wanneer je wilt afvallen is één ding heel belangrijk: meer calorieën verbruiken dan dat je binnenkrijgt. Met de calorieën (energie) die je wél binnenkrijgt, gaat je lichaam daarom heel zuinig om. Je stofwisseling (metabolisme) wordt hierdoor trager. Tijdens het afvallen zelf is dat niet zo’n probleem omdat je minder calorieën eet, maar ook na het afvallen blijft je metabolisme een tijdje traag. Je hebt dus minder calorieën nodig om de basisfuncties van je lichaam te onderhouden dan je voor het afvallen had. Hier gaat het vaak mis omdat je weer teruggaat naar je oude voedingspatroon, terwijl je dus eigenlijk minder kunt eten. Zorg ervoor dat je calorie inname lager is dan voor het afvallen, maar hoger dan tijdens je dieet. Bouw het dus geleidelijk op, zodat je metabolisme zich weer rustig kan aanpassen.

2. Je brein als saboteur

Stel, je bent vijf kilo afgevallen en binnen de kortste tijd ben je weer een halve kilo aangekomen. Super frustrerend, want je hebt toch niets geks gedaan? Klopt! Je brein saboteert je. Dit onderzoek wijst namelijk uit dat je lichaam je aanzet om voor elke kilo dat je bent afgevallen, 100 calorieën extra te eten. Dat klinkt gek, maar de Britse neurowetenschapper Jason McKweown deed hier onderzoek naar en kwam tot de ontdekking dat afvallen inderdaad zorgt voor een groter hongergevoel. McKweown: “Onze hersenen hebben een duidelijk zicht op hoeveel we zouden moeten wegen en de mogelijkheid om tussenbeide te komen wanneer we minder proberen te wegen. Dit is waarom mensen die een streng regime volgen en een bepaald aantal kilo’s verliezen, dan even op een stabiel gewicht blijven, maar niet veel later er weer aankomen. Hun brein is niet tevreden over hun lager gewicht.” Conclusie: zonder dat je het weet of wil heb je na het afvallen een grotere eetlust. Wanneer je daar aan toegeeft is de kans groot dat je snel weer aankomt.

Wanneer je in super slow tempo afvalt, wordt het een stuk makkelijker om na je dieet op gewicht te blijven.

Oplossing?

Hoe zorg je nu dat je brein zich niet gaat bemoeien met jouw afvalrace? Wanneer je in super slow tempo afvalt, zo’n 100 gram per week, wordt het een stuk makkelijker om na je dieet op gewicht te blijven. Hierdoor voorkom je dat je brein je eetlust stimuleert. Door deze methode vertraagt je metabolisme niet tot nauwelijks, waardoor je dagelijkse caloriebehoefte bijna niet daalt en je dus weinig aanpassingen hoeft te doen in je voedingspatroon. Hulp nodig bij het kiezen van gezonde voeding? Download de food app. Natuurlijk blijft het daarnaast ook belangrijk om te sporten. Je verbrandt hiermee niet alleen calorieën: de verhoogde lichaamstemperatuur tijdens je workout vermindert ook je eetlust. Twee vliegen in één klap!

Wil je ook wat kilo’s kwijt én na het afvallen op gewicht blijven? Lees het succesverhaal van Elise en maak een afspraak met onze fitcoaches. Nog niet lid van de club? Vraag een proefles aan.