Wat moet je eten als je wilt afvallen?

Je wilt een paar kilo afvallen. Je traint je suf, maar toch zie je geen resultaat. Grote kans dat dit komt door je voeding. Maar wat kun je beter wel én niet eten als je wilt afvallen? Lees het hier.

Geen sprint maar marathon

Allereerst is het belangrijk om je te bedenken dat afvallen tijd kost. Die paar extra kilo zijn er vaak in jaren langzaam bijgekomen, dus zullen er niet in een maand weer af zijn. Heb geduld en wees lief voor jezelf. Zie je afvalproces als een marathon en niet als een sprint.

"Een gezond eetpatroon zorgt voor een betere ruststofwisseling."

Schrap 500 calorieën 

Overgewicht ontstaat door een positieve energiebalans: wanneer je teveel eet en onvoldoende beweegt, word je te zwaar. Wil je dus afvallen, dan zul je dus meer energie moeten verbruiken en minder moeten eten. Marcel, fitnessmanager op de club in Amersfoort: “Als je wilt afvallen, is het verlagen van je inname met 500 calorieën meer dan voldoende. Let wel op dat je als man nooit minder eet dan 1400 kcal. Voor een vrouw is de ondergrens 1200 kcal.”

Kies voor gezond

Het is een open deur: ook wát je eet is belangrijk. Want zelfs als je denkt dat je gezond eet, krijg je vaak meer troep binnen dan je denkt. “Door te kiezen voor gezonde voedingsmiddelen, help je jezelf ook buiten de sportschool. Een gezond eetpatroon zorgt namelijk voor een betere ruststofwisseling. Eet dus vers, zo min mogelijk bewerkt en probeer alles uit verpakkingen te vermijden. Laat daarnaast alcohol wat vaker staan - dit helpt bij het afvallen - en probeer je zoveel mogelijk te houden aan je macronutriënten met een persoonlijk voedingsplan.”


"Macronutriënten heb je nodig om te kunnen functioneren, slapen, nadenken en sporten."

Maak een voedingsplan

Macronutriënten zijn voedingsstoffen die energie leveren aan je lichaam. Je hebt ze nodig om te kunnen functioneren, slapen, nadenken en bijvoorbeeld sporten. Je kunt deze in hoeveelheid aanpassen naar het doel wat je hebt. Bouw je voeding op uit deze drie voedingsstoffen:

1. Eiwitten: Deze zijn onmisbaar als je gaat sporten en spieren wilt opbouwen. Je vindt eiwitten vooral in dierlijke producten zoals vlees, vis, gevogelte, zuivel en eieren. Daarnaast zijn er ook plantaardige eiwitten zoals peulvruchten, granen, noten en soja.

2. Vetten: Een veelgemaakte fout wanneer je wilt afvallen, is vet schrappen uit je dieet. Vet is namelijk erg belangrijk voor de opbouw van cellen en opname van voedingsstoffen. Eet daarom voldoende vette vis, noten, avocado, olijven en olijfolie.

3. Koolhydraten: Kies voor langzame koolhydraten zoals volkoren granen, havermout en quinoa. Ook groente en zeker fruit zijn goede bronnen van koolhydraten.

“Download een voedingsapp op je telefoon om alles bij te houden."

Wil jij afvallen?

Wil je een paar kilo kwijt, dan moet je dus meer bewegen en bewuster eten. Een laatste tip van Marcel: “Download een voedingsapp op je telefoon. Hier kun je precies bijhouden hoeveel je binnenkrijgt qua calorieën en kun je uitrekenen hoeveel van welke macronutriënten je het beste kunt eten. Of hou je aan het advies van het Voedingscentrum, aangepast op wat minder calorieën. Dit zijn in de basis goed richtlijnen.”


Wil jij afvallen? Wij helpen je graag met een voedingsadvies: kom langs bij de fitcoaches. Ben je niet lid en wil je beginnen? Kom langs voor een rondleiding en een vrijblijvend advies.