Zo doe je de perfecte lunge

De lunge is een populaire oefening om je hamstrings, quadriceps, gluteus en core te trainen. Uh, wat zijn dat? Eigenlijk al je spieren rondom je buik, billen en benen. De lunge perfect uitvoeren is een hele kunst. Fitcoach Thibaud geeft je tips!

Borst vooruit

De lunge begint bij een rechte houding: schouders naar achteren, borst vooruit en handen in de zij. Thibaud: “Zet je voeten schouderbreedte uit elkaar. Zo heb je een goede steunvlak, dat belangrijk is voor het uitstappen. Zorg dat je billen, rug en nek tijdens de oefening altijd in een rechte lijn zijn.”

Borst vooruit

De eerste stap

En de tweede, derde en vierde stap voer je precies even breed uit. Je voeten staan dus de hele tijd in heupbreedte. Thibaud: “Blijf je wankelen? Stap dan nog iets breder uit voor meer stabiliteit. Let daarbij ook op je knie. Deze mag niet voorbij je teen komen. Je voorkomt dit door je hak en knie in een rechte lijn te houden bij het plaatsen van je voorste been.”

De eerste stap

Zak maar lekker door

Op naar het zwaarste deel: omlaag en omhoog bewegen. Wel in de juiste houding, want alleen dan werkt ‘ie zoals het moet. Thibaud: “Vaak heb je de de neiging om tijdens het bewegen voorover te hangen. Dit voelt tijdens de oefening als een prettige houding, maar kan op den duur voor blessures zorgen. Vergeet daarom niet om die trotse houding vast te houden.” 

Focus op je knie

Je zult merken dat je voorste knie naar binnen valt. Thibaud: “Probeer deze tijdens de beweging naar de buitenkant te duwen. Zo train je nóg beter de bilspier (voor de Latijn-liefhebbers: de gluteus medius). Je andere knie raakt tijdens de beweging net niet de grond. Behalve bij sjoemelaars.” ;)

Focus op je knie

Dat smaakt naar meer

Gaat de oefening goed? Dan kun je het verzwaren met een dumbbell, kettlebell of een barbell. Bouw het verzwaren van je oefening wel langzaam op. Voor meer tips en tricks kun je bij onze Fitcoaches terecht. Succes met de spierpijn!

Dat smaakt naar meer

Ben je nog geen lid, maar ben je wel benieuwd of trainen bij ons op de club iets voor jou is? Vraag een gratis proefles aan.