Lid worden

Zo maak je je goede voornemens dit jaar wél waar

Wat kilo’s eraf, een betere conditie krijgen. Elk jaar is het weer een hot topic: goede voornemens. Het waarmaken ervan is zo makkelijk nog niet. Wij spraken gedragspsychologe Marrit Schipper voor tips, zodat jij dit jaar je doel wél bereikt.

Zo formuleer je succesvolle doelen

Het maken van de goede voornemens lijkt niet moeilijk, je hebt zo een lijst vol. Waarschijnlijk recycle je je voornemens ook nog eens jaarlijks, want ruim 80% van alle mensen geeft binnen zes weken al op. “Voornemens voelen vaak als een verplichting,” legt psychologe Marrit uit. “Dan zijn drie weken nog vol te houden, maar wanneer we dan thuis komen na een lange werkdag én nog geen resultaten ziet, haken we af.” 


Stap 1: Wees SMART

Voornemens alleen zijn dus niet voldoende; er moet een duidelijk doel worden opgesteld. Maar hoe doe je dat het beste? “Zorg in ieder geval dat je niet teveel doelen tegelijkertijd opstelt. Het is beter je te focussen op één doel tegelijkertijd,” zegt Marrit. “En vaak zijn voornemens heel algemeen. Als je je voorneemt om in 2019 af te vallen, maar het niet concreet maakt, weet je niet wanneer je nou goed bezig bent.”

Je goede voornemens kan je het beste SMART formuleren (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden). Dus niet: ik zou graag willen afvallen in het nieuwe jaar, maar wel: per juni 2019 wil ik 8 kilo zijn afgevallen”. Wees ook realistisch en neem liever iets meer tijd dan te weinig zodat je je leefstijl in een rustig tempo kunt aanpassen. Het duurt gemiddeld 66 dagen om een nieuwe gewoonte te vormen, dus houd daar rekening mee bij het opstellen van je doelen. Marrit: “Daarnaast vinden onze hersenen het fijner als we onze doelen positief formuleren. Dus niet: ik wil minder bankhangen, maar wel: ik wil meer bewegen.” 


"Het duurt gemiddeld 66 dagen om een nieuwe gewoonte te vormen"

Stap 2: Hou het simpel

Na het formuleren van je voornemen start het pas echt! “Begin met het nemen van kleine stappen. Als je gezonder wilt leven, pak dan eerst één onderdeel aan. Bijvoorbeeld je voeding: voeg gezonde voeding toe aan je eetpatroon,” adviseert Marrit. Dit advies komt overeen met wat wetenschappers hebben aangetoond: simpele taken zoals ‘elke dag een stuk fruit eten’ blijven beter hangen dan lastige routines zoals een heel streng dieet volgen. Het is dus slim om klein en simpel te beginnen. Dit maakt de kans dat je slaagt groter, wat je motiveert om een stap verder te gaan en door te zetten.

Ondanks dat we het graag willen, houden we ons niet aan een voornemen. Vaak komt het omdat we het zien als iets wat moet. Wat we nodig hebben, is plezier. Het is daarom heel belangrijk om nieuwe gewoontes zo plezierig mogelijk te maken. “Vier ook je kleine successen,” adviseert Marrit. “Spreek beloningen van tevoren met jezelf af en probeer je dan niet te belonen met iets wat je uit je flow haalt. Wil je gezonder eten, beloon jezelf dan niet met een uitgebreid buffet.”


"Wil je gezonder eten, beloon jezelf dan niet met een uitgebreid buffet"


Stap 3: Doe het samen

Met deze tips ben je al goed op weg om van 2019 jouw jaar te maken, maar je voornemen heeft nog meer kans om te slagen met steun van vrienden of familie. “Wees daarom eerlijk naar jezelf als je de mist in gaat. Straf jezelf niet meteen, maar pak het daarna gewoon weer met goede moed op” legt Marrit uit. “Zoek mensen op die dezelfde kant op willen gaan. Iemand die je kan confronteren maar ook motiveren. Wees niet te trots en durf om hulp te vragen.” 


"Zoek mensen op die dezelfde kant op willen gaan. Iemand die je kan confronteren maar ook motiveren"


Hulp hoeft natuurlijk niet altijd van een bekende te komen. Juist een buitenstaander kan je soms goed motiveren. Denk aan een diëtist die je kan helpen om gezonder te eten, een mindfulness coach om je beter te laten ontspannen of een Fitcoach om je te begeleiden bij het sporten. Meer informatie hierover? Maak een afspraak met een van onze Fitcoaches bij de balie in de fitness of via de receptie. Ook in 2019 doen wij weer ons best om een steentje bij te dragen aan jouw doelen!


Let’s Make It A Moving Year!

Ook beginnen met sporten? Word lid en train de eerste maand gratis*.