Lid worden

Zo ontdek je welke vorm yoga bij jou past

Yoga wordt met de dag populairder en daardoor groeit het aanbod van verschillende yoga’s. Hatha, Vinyasa, Kundalini en zo zijn er nog veel meer. Hoe ontdek je welke yogavorm bij jou past? Wij spraken Lente Michels, yogadocente bij o.a. Vondelgym.

LENTE MEETS YOGA

“Yoga is eigenlijk al heel lang in mijn leven. Mijn moeder nam mij op jonge leeftijd al mee naar yoga en als tiener pakte ik het zelf op. Ik kwam regelmatig bij Club Pellikaan Amersfoort. “ aldus Lente. Lente werkt en woont nu in Amsterdam. Ze is creative bij Lois Jeans, fotografeert als freelancer en geeft les als yogadocent bij Vondelgym, de Cosmos en Equal Yoga. 

“Yoga nam steeds meer een prominente rol aan in mijn leven. Omdat ik in de fashionindustrie werk realiseerde ik dat - ondanks ik een grote liefde heb voor deze wereld - het één van de meest vervuilende industries is in onze samenleving. Hierdoor kreeg ik steeds meer het gevoel dat ik ook iets anders wilde doen. Iets moois en goeds achterlaten op deze wereld. Na een yogales te hebben gevolgd in Bali zag ik een flyer hangen ter promotie van een yoga teacher training. Vanaf dat moment wist ik dat dit iets is wat ik wil meegeven aan de wereld. Een paar jaar later besloot ik een teacher training te volgen in het land van herkomst, India.”

VERSCHILLENDE SOORTEN YOGA

Er zijn tegenwoordig een tal van yogavormen te vinden. Misschien heb je zelfs wel bier yoga of iets dergelijks voorbij zien komen op social media. Je kan het zo gek niet bedenken of het is er. De klassieke vormen van yoga zijn Ashtanga, Hatha, Yin en Kundalini Yoga. Tegenwoordig kom je ook veel Vinyasa yoga tegen. Dit is een verzamelnaam voor alle vormen van yoga waarbij je op het ritme van je ademhaling meebeweegt. Een power of hot yoga les valt ook onder Vinyasa. 

  • Asthanga yoga | Ashtanga yoga is één van de oudste vormen van yoga. Hierbij volg je een serie van houdingen elke keer op, waarbij je elke houding vijf ademhalingen vasthoudt. 
  • Hatha yoga | Hatha gaat over het in balans brengen van lichaam en geest, waar veel met ademhaling wordt gewerkt.
  • Yin yoga | Yin is een passieve vorm van yoga waarbij je door een aantal minuten in een houding te blijven meer ruimte creëert in je lichaam. 
  • Kundalini yoga | Kundalini werkt met de energiestroom in je lichaam door dynamisch te bewegen en met ademhalingstechnieken te werken.

Vanuit deze vormen zijn er weer een tal ‘moderne’ vormen van yoga gecreëerd, zoals Bikram yoga, Iyengar yoga of Rocket yoga. 

HOE WEET JE WELKE YOGA BIJ JOU PAST?

Proberen! Ga naar ten minste twee heel verschillende lessen zoals bijvoorbeeld een Vinyasa les of een Yin les, twee verschillende docenten en twee verschillende studios. De connectie met de docent of gym/yoga studio is zo belangrijk. Jij moet je op je gemak voelen, want om voor het eerst yoga te doen moet je soms best uit je comfort zone stappen. Geef het ook de tijd. Soms begint yoga als een bewegingsvorm om flexibeler te worden, het is oké als het ’spirituele’ pas later komt. 

YOGA VOOR DE BEGINNERS

Zoek een Hatha, Yin of rustige Vinyasa les op. Als je niet zeker weet of de Vinyasa les voor jou geschikt is, kun je ook gewoon gaan. Geef dan wel bij de docent aan dat het de eerste keer is. En luister vooral naar je grenzen. Ook wil ik graag meegeven dat echt iedereen yoga kan. De grootste smoes die ik constant hoor is ‘ik ben niet lenig genoeg’. Dit is bullshit. Ik zeg altijd: als je je in en uit ademhalingen kan volgen, ben je al met yoga bezig. De rest is gewoon aanpassen tot wat er voor jou lichaam mogelijk is. Je hoeft heus niet in een split!

VOORDELEN VAN YOGA

Dit is voor iedereen anders. Net als iedereen een uniek leven leidt, is het effect van yoga op jou ook uniek. Veel mensen beginnen met yoga omdat het hen fysiek helpt flexibeler te worden. Naarmate je het meer doet ontdekken mensen dat het niet alleen fysiek flexibiliteit creëert, maar ook mentaal. Yoga is meer dan alleen bewegen. Het is een levensstijl (ik weet dat dit cliché klinkt, maar geloof me). Het draait om focus creëren en de skill om aanwezig te kunnen zijn in het moment. Het gaat om ademhaling en beweging, hoe je dat balanceert maar ook hoe jij je leven balanceert. De voordelen zijn dan ook immens het moment dat je open stelt voor alles wat yoga te bieden heeft. Geduld is belangrijk want dit heeft tijd nodig, om hiervoor open te staan, dit te realiseren en uiteindelijk ook te bereiken, kan jaren duren. 

Heb je nog vragen voor Lente? Je kunt hier contact met haar opnemen. 

Tijdens Namasté November hebben we extra aandacht voor yoga en ontspanning. Bekijk het programma hier of doe mee met een proefles