Lid worden

Zo stel je succesvolle doelen voor het nieuwe jaar

Afvallen, fitter worden of minder stressen? Een nieuw jaar is het perfecte moment om doelen te stellen. We helpen je graag op weg met deze tips!

"Maak concrete afspraken met jezelf. Wat ga je eten deze week?"

Blijf realistisch

Wouter Smit, landelijk fitnessmanager Club Pellikaan, geeft als advies: “Het is belangrijk om je doelen niet te groot te maken. Wees realistisch en werk in kleine stapjes naar je doel. Wil je tien kilo afvallen? Zorg dan dat je gezonder eet en meer beweegt. Dat klinkt makkelijk, maar blijkt in praktijk niet altijd zo simpel. Maak dus concrete afspraken met jezelf. Wat ga je eten deze week? Welke boodschappen moet je daarvoor doen? Op welke dagen ga je sporten? Door vele van deze kleine overwinningen, zul je uiteindelijk dat einddoel halen. En wees niet te streng voor jezelf als je een terugval hebt. Geniet van het moment en pak morgen de draad weer op.” 

Kleine stapjes

Fitnessgoeroe Arie Boomsma schreef een heel boek over dit onderwerp: hoe je in kleine stapjes steeds gezonder kunt leven. Drie tips uit zijn boek Fit:

1. Meer bewegen

Voor wie het sporten (weer) wil oppakken, geeft Arie als tip: “Zoek gelijkgestemden die ook willen trainen. Vrienden, je partner of collega. Zo ben je een stok achter de deur voor elkaar. Maak afspraken met jezelf en zet in je agenda wanneer je gaat trainen. En zorg dat je ook meer beweegt over de dag. Zorg dat je nooit langer dan een uur achtereen zit en werk vaker staand als dat kan.”


2. Gezonder eten

Is het jouw doel om minder junkfood te eten? Dan is Arie’s advies: “Eet de regenboog. Kies groenten en fruit die je bij het boodschappen doen altijd mee naar huis neemt. Leg ze op een plek waar je ze steeds ziet. Werk met een eetschema en bepaal van tevoren wat je gaat eten. En heel belangrijk: ga nooit boodschappen doen met een lege maag.”

"Ga elke dag op een vaste tijd naar bed en sta op een vast tijdstip weer op."

3. Fitter worden

Ben je vaak moe, voel je je uitgeput en wil je je fitter voelen? Dan is slaap cruciaal. Arie: “Zorg dat je zeker achtenhalf uur slaapt. Ga elke dag op een vaste tijd naar bed en sta op een vast tijdstip weer op. Heb je kleine kinderen? Pak dan zeker je winst aan de voorkant: ga eerder naar bed. Met kinderen weet je namelijk nooit hoe vroeg je wakker zult worden gemaakt, dus pak een extra uurtje slaap in de avond. Doe alle schermen weg en ga eerder naar bed. Je zult je na een tijdje zeker beter voelen!”


In januari bezoekt Arie Boomsma onze clubs voor een lezing + workout. De eerste 100 nieuwe lidmaatschappen in 2020 krijgen zijn boek Fit cadeau. Meer info.

Teaser

Lees ook: Jan (72) sportte het meest in 2019

Lees zijn verhaal