Lid worden

Zo versterk je je immuunsysteem

Een goed immuunsysteem is essentieel voor een goede weerstand. En dat is zeker in deze tijd belangrijk. Corinne van Jij & Co Leefstijlcoaching geeft 7 tips hoe je je immuunsysteem een boost geeft!

1. Zorg voor gezonde darmen

In je darmen bevindt zich het grootste gedeelte van jouw immuunsysteem. Hier checken de darmbacteriën of vreemde stoffen goed zijn of niet. Zorg je goed voor jouw darmen? Dan zorg je automatisch ook goed voor je immuunsysteem en je algehele gezondheid. Er zijn een aantal tips die helpen bij het gezond houden van je darmen. Zo is het belangrijk om voldoende vocht binnen te krijgen en zo gevarieerd mogelijk te eten. Een gevarieerd eetpatroon traint namelijk het immuunsysteem. Eet voldoende gezonde vetten en vezels. Beide zijn goed voor de darmwerking. Vezels zijn daarnaast voeding voor de darmbacteriën. Vezels zitten bijv. in groente, fruit, graanproducten en peulvruchten. Goede vetten vind je in vette vis, avocado’s, noten, zaden en olie. 


2. Zorg voor voldoende daglicht en beweging

Beweeg voldoende en doe dit het liefst zoveel mogelijk in de buitenlucht. Maak een ommetje - op gepaste afstand van anderen - of doe een workout in de tuin. In de natuur zijn heeft een positief effect op je immuunsysteem. Het wordt op scherp gesteld, waardoor het traint om sterker te zijn. Vind je het lastig om te bewegen? Focus er dan op om niet te veel te zitten. Sta tussen het werken door even op en loop naar de keuken. En niet meteen snoepen hè! Pak liever een appel, een glas water of thee. 


3. Eet gezonde voeding

Wist je dat er voedingsmiddelen zijn die ontstekingen in je lichaam bevorderen of juist remmen? Voedingsmiddelen die ontstekingen kunnen veroorzaken zijn bijvoorbeeld suikers, snelle koolhydraten, gefrituurd eten, veel alcohol en koffie of ander soort voeding die je darmen niet goed kunnen verteren. Maar! Er zijn dus ook voedingsmiddelen die ontstekingen remmen. Denk bijvoorbeeld aan groenten (groene bladgroenten), fruit (bessen, kersen en ananas), zure zuivel, verse kruiden, gember, knoflook, ui en het belangrijkste: voldoende eiwitten om immuuncellen van te maken. Zorg daarom - zeker in deze tijd - voor een gezond en gevarieerd voedingspatroon. 

4. Hou regelmaat en slaap voldoende

Darmbacteriën volgen een 24-uursritme. Ben jij ontregeld door een ander ritme, een jetlag of slecht slapen? Dan zijn je darmen dat ook. Probeer je dus zoveel mogelijk aan een vast ritme te houden. Ga je normaal gesproken om 23.00 uur slapen en sta je om 07.00 uur op?  Hou dit dan ook nu vast als je bijvoorbeeld thuis werkt. Zo blijf je in hetzelfde ritme. Wel heb je in deze gekke periode misschien wat meer tijd over. Je kunt ook wat meer slaap pakken als je dit nodig hebt. Voldoende slaap is belangrijk voor je darmen om te herstellen. 


5. Manage chronische stress

Ben je soms wat gestresst? Dan kan dat niet meteen kwaad. Duurt je stresssituatie echter maanden of langer, bijvoorbeeld nu in deze onzekere periode? Dan kun je er echt ziek van worden. Stress kost een hoop energie: je hartslag gaat omhoog, spieren spannen aan, pupillen verwijden en je bent onwijs alert. Vervolgens wordt het hormoon cortisol actief. Op dit moment wordt het immuunsysteem onderdrukt: er is geen tijd om ziek te zijn. Het gevaar is even belangrijker dan ziektekiemen bestrijden. Dat verklaart dat je ziek kunt worden na een lange periode van stress. Probeer dus voldoende te ontspannen. Stressvrij je dag beginnen? Lees deze tips. Ook mediteren kan helpen bij het verlagen van stress. Lees hier hoe je moet mediteren. 



6. Neem een koude douche

Misschien heb je weleens gehoord van de Wim Hof methode, of heb je zelfs meegedaan op onze club een paar jaar terug. Een koud bad is een enorme boost voor je immuunsysteem. Maar oké, we weten: ook best pittig. Koud afdouchen helpt ook om jezelf elke dag een kleine oppepper te geven. Zo begin je je dag niet alleen fris en scherp, maar werk je ook aan je immuunsysteem. 



7. Intermittent fasting

Een trend waar je vast van hebt gehoord: intermittent fasting. Dit is een vorm van afwisselend vasten. Dit kan om de dag, periodiek of voor een aantal uur. Minder eetmomenten op een dag betekent dat het immuunsysteem ook minder bezig is met het scannen van voeding en het meer tijd heeft voor andere acties. Zoals ontstekingen aanpakken. Het helpt om zoveel mogelijk uren tussen de laatste maaltijd en eerste maaltijd per dag te houden. Zo eet je bijv. om 18.00 uur het laatst en start je om 10.00 uur je dag met een ontbijtje. 


Meer weten? Of wil je geholpen worden bij het versterken van je immuunsysteem? Corinne van Jij & Co Leeftijlcoaching is werkzaam bij Club Pellikaan Breda. Sport je bij één van onze andere clubs? Bekijk dan hier onze partners.