Lid worden

Waarom rust tussen je trainingen belangrijk is

Met de vakantie nog vers in je achterhoofd ben je waarschijnlijk lekker fanatiek aan het trainen. Die ene pizza, dat lekkere ijsje: die moeten eraf. En hoe meer je traint des te sneller en beter resultaat, toch? Niet helemaal. Wij leggen het je uit.

Spieren moeten herstellen

Om vooruitgang te boeken is het belangrijk om je spieren te laten herstellen. Tijd is hierbij van belang. Je spieren moeten namelijk voldoende tijd krijgen om te herstellen. Je kan het vergelijken met een autorit. Je vertrekt met een volle tank. De volgende rit wil je weer met dezelfde volle tank starten. Wat doe je? Juist, je moet eerst langs de benzinepomp om de verbruikte hoeveelheden aan te vullen. Dit geldt ook voor de spieren in je lichaam. Als je te snel dezelfde spiergroep belast heeft je lichaam niet voldoende tijd om te herstellen. De volgende training begin je hierdoor zwakker. En hoe vaker je dit herhaalt, des te meer je je lichaam uitput en hoe minder resultaat je ziet. Zonde toch? 

Hoeveel rust is er nodig?

Hoeveel rust er nodig is is per persoon, de soort training en doelstelling verschillend. Merk je dat je minder zware gewichten kunt tillen dan de vorige keer? Dan kun je er vanuit gaan dat je weer te snel bent gaan trainen. Handig is om elke training het aantal kilo’s en herhalingen per oefening te noteren. Zo heb je goed zicht op je voortgang en of je wellicht te snel weer aan de slag gaat. Toch niet stilzitten? Train elke training een andere spiergroep. Stel je hebt maandag op volle kracht je beenspieren getraind, dan zijn deze zwaar belast en in hoge mate uitgeput. Het is dan niet slim om de dinsdag direct weer dezelfde oefeningen te doen. Maar een andere spiergroep kan zeker, wissel ze met elkaar af! Maandag benen, dinsdag armen etc. Zo kun je lekker doorpakken, maar behoud je voldoende rust. 

Nienke, fitness manager in Breda, geeft als extra tip: “Wissel ook eens af met een lesje yoga. Dit is goed voor spierpijn. Yoga zorgt ervoor dat spieren en gewrichten weer soepel worden en blijven. Lenigheidsoefeningen zorgen voor een betere doorbloeding van de spieren, waardoor deze extra worden gevoed en beter en sneller herstellen.” 

Waar je nog meer op moet letten

1.  Eet niet te veel, maar ook niet te weinig
Huh? Het klopt, echt. Op trainingsdagen heeft je lichaam energie nodig, zowel voor als na de training. Dit is belangrijk voor spiergroei, spierherstel en het aanvullen van reserves. Eiwitten en koolhydraten zijn daarbij onmisbaar. Op dagen dat je niet traint heeft je lichaam die energie minder hard nodig. Het is dan ook verstandig om je voedingspatroon hier op af te stemmen.

3.  Je slaapt niet genoeg
Te weinig slaap kan het herstel van je spieren flink in de weg zitten. Je kunt zo hard trainen als je wilt, maar zonder genoeg slaap blijven resultaten uit. Slaap tenminste 7 tot 8 uur en probeer elke dag rond dezelfde tijd naar bed te gaan. Meer weten over sporten en slapen? Check deze blog. 

4.  Je neemt je ‘rustdag’ misschien iets te letterlijk 
Het is niet zo dat je op rustdagen opeens helemaal niks meer hoeft te doen. Ga je normaal op de fiets naar de supermarkt? Ga dan niet ineens met de auto. Zorg dat je in beweging blijft. Zo blijven bloed en zuurstof door je lichaam stromen, waardoor je systemen goed blijven werken. Ook helpt het bij je immuunsysteem, wat een grote rol speelt in het herstel van je lichaam. 

Wil je meer weten over rust tijdens je trainingen? Vraag het aan één van onze fitcoaches. Nog niet lid en wil je beginnen met sporten? Kom langs voor een rondleiding.